Arduino

Voor de workshops van Arduino hebben we verschillende opdrachten moeten maken. We hebben gewerkt met LED’s, speakers, potentiometer etc. Sommige opdrachten waren moeilijker dan andere, maar ik vond het toch allemaal wel leuk om te doen. Hieronder zijn de opdrachten te vinden.

EXERCISE 3: BLINK MULTIPLE LEDS

Voor de eerste opdracht moest je twee led lichten tegelijkertijd laten knipperen. Je had twee led lichten nodig, een aantal jumper wires en twee weerstandjes. Hieronder zie je een filmpje van hoe het eruit ziet en daaronder zie je het stukje code die ik gebruikt heb.

EXERCISE 4: FADE LED – ANALOG OUTPUT

Voor de tweede opdracht moest je een led lichtje automatisch laten dimmen. Ik heb hiervoor twee led lichtjes gebruikt, een aantal jumper wires en twee weerstandjes.

EXERCISE 6: CONTROLLING A LED WITH A POTMETER

Voor deze opdracht moest je met behulp van een potentiometer de led lichtjes laten dimmen of juist feller laten worden. Voor deze opdracht had ik een potentiometer nodig, twee ledjes, weer een aantal jumper wires en ook weer twee weerstandjes.

EXERCISE 7: LED MATRIX

Met deze opdracht gingen we aan de slag met een led matrix. Om deze led matrix te gebruiken moest je eerst een Library downloaden. Nadat ik dat gedaan heb, moest ik op de matrix een blije smiley en een niet blije smiley tonen. Voor deze opdracht heb je alleen de matrix en wat jumper wires nodig.

EXERCISE 8: CONTROL THE LED WITH LIGHT

Voor deze opdracht had je weer twee kleine ledjes nodig. De opdracht was dat je de ledjes met een LDR (Light Dependent Resistor) moest kunnen bedienen. De LDR is een sensor die meet hoeveel licht er is en op basis van die informatie gaan de ledjes branden.

EXERCISE 9: SOUND

Met deze opdracht ging ik aan de slag met geluid. Ik heb gebruik gemaakt van een Piezo speaker, een weerstandje en wat jumper wires. Met behulp van de code kan je verschillende geluiden uit de speaker laten komen. 

EXERCISE 11: DISTANCE

Voor deze opdracht moest je een led lichtje laten branden met behulp van een sensor. Ik heb hiervoor de Ultrasonic Proximity Sensor gebruikt. Om het te testen kan je je hand gebruiken. Komt je hand dicht bij de sensor, gaat het led lichtje branden. Haal je je hand weer weg, gaat het lichtje weer uit. 

EXERCISE 12: ARDUINO AND PROCESSING

Voor deze opdracht moest je gebruik maken van Arduino en Processing. Ik heb even moeten uitvogelen hoe het werkt, maar als je het eenmaal onder de knie hebt lukt het allemaal wel. Voor deze opdracht kon je het circuit van opdracht 6 of 8 opnieuw namaken. Ik heb opdracht 6 nagemaakt en heb de gegeven codes in beide programma’s geplakt. Met processing kan je bijvoorbeeld rondjes of rechthoeken tekenen. Ik heb een rondje getekend en deze kan je met de potentiometer kleiner of groter maken. Dit kan je in het filmpje hieronder zien. 

EXERCISE 13: PROCESSING AND ARDUINO

Ook bij deze opdracht moest je gebruik maken van Processing en Arduino. Dit keer moest je de data van Processing naar Arduino “sturen”. Hiervoor moest je een library voor processing downloaden. Vervolgens heb ik een makkelijk circuit met enkel een led lichtje gemaakt. Daarna heb ik de gegeven code in Arduino geplakt en heb ik een vierkant in processing gemaakt. Wanneer je met je muis in het vierkant staat, is hij grijs. Wanneer je met je muis uit het vierkantje gaat, wordt hij zwart. Ook dit kan je zien in het filmpje hieronder.

EXERCISE 14: BUTTONS

Voor deze opdracht heb ik gebruik gemaakt van een knop. Eerst moest je een code in Arduino plakken waarbij het led lichtje aan gaat als je op de knop drukt. Voor deze opdracht moest je de code zo veranderen dat wanneer je op de knop drukt, het led lichtje uitgaat. Dit kan je zien in het filmpje hieronder.

EXERCISE 15: SERVOMOTOR

Bij deze opdracht heb ik gebruik gemaakt van een servomotor. Om de servomotor te gebruiken moest je eerst de library importeren. Vervolgens kon je met behulp van de gegeven code de motor laten draaien. De opdracht was om de motor op een grappige en ritmische manier te laten draaien. Dit zie je in het filmpje hieronder. 

EXERCISE 16: CAPACITIVE TOUCH

Bij de laatste opdracht moest je je eigen sensor maken. Wanneer de sensor wordt aangeraakt, zal er iets gebeuren. De sensor is gemaakt van aluminiumfolie. Ook voor deze opdracht moest je een speciale library importeren. Vervolgens heb ik de gegeven code geplakt in Arduino. Wanneer je het aluminiumfolie aanraakt, gaat het led lampje branden. Wanneer het aluminiumfolie niet meer wordt aangeraakt, gaat het led lampje weer uit.