XR

Onderzoek

Voorbeeld 1: Productontwikkeling met XR

Volgens Marc Etri, hoofd van het XR Lab aan het KIT-instituut voor productontwikkeling (IPEK) is het in de auto-industrie niet gek dat er tien procent van het volledige ontwikkelingsbudget naar de productie van prototypes gaat. Dit bedrag kan oplopen tot miljoenen euro’s. Wetenschappers van het IPEK willen deze kosten beperken door gebruik te maken van XR. Ze maken gebruik van AR en VR, waardoor je de fysieke omgeving kan uitbreiden met virtuele componenten of zelfs vervangen. Als voorbeeld toont Etri een realistisch driedimensionale model van een racefiets dat op een tablet volledig bewerkt kan worden. Van de wielen tot het zadel en zelfs de kleur en glansgraad van de zadelpen kan hij veranderen.

Voorbeeld 2: Visualisatie voor vastgoed

Het bedrijf Visualisatie Nederland maakt visualisaties van woningen, winkels en (kantoor)panden. Dit doen zij met exterieur impressies, interieur impressies of 3D plattegronden. Op deze manier kan de klant met de visualisaties zijn potentiële kopers, huurder, investeerders of Andere doelgroepen overtuigen en informeren. Niet iedereen kan visualiseren, dus dat is iets waar dit bedrijf graag bij helpt. Ze beginnen met het opbouwen van het casco van de woning. Hierin zetten zij grote elementen. Vervolgens richten zij het in en maken ze er een bruikbare afbeelding van (rendering). Tijdens het renderen berekenen sterke computers de informatie over geometrie, belichting, schaduw en materialen.

Voorbeeld 3: XR in het onderwijs

De Radboudumc Health Academy (RHA) experimenteert met verschillende productiepools en produceren verschillende XR-producten voor het onderwijs. Een voorbeeld van één van de producten is: Anatomie leren met GreyMapp. Deze app is ontwikkeld met de afdeling Beeldvorming (binnen de opleiding Geneeskunde en Biomedische Wetenschappen) en het Radboudumc 3D Lab. Het is een XR-applicatie waarmee studenten menselijke anatomie volgens het anytime-anywhere principe tot zich kunnen nemen. Ook zijn er nieuwe XR applicaties in ontwikkeling waarmee studenten de anatomie en ontwikkeling van echte menselijke embryo’s en foetussen in detail kunnen bestuderen.

Nieuw concept

XR kan naar mijn idee goed gebruikt worden in de sport sector. Bij het concept wat ik heb bedacht gaat het om iemand graag wilt hardlopen in de natuur, maar het is slecht weer. Dit weerhoudt de hardloper van het hardlopen. Het concept is dat de hardloper op een hardloopband kan lopen, die in een kamer staat waar er rondom een stad te zien is. Hieronder zie je een schets:

Op de schets is een scherm te zien, maar het idee is dat je de stad in een rondom in de hele kamer ziet. Hierdoor kan de hardloper nog steeds lopen wanneer het slecht weer of juist heel warm weer is.

Reflecteren

XR technieken vond ik altijd al interessant, maar ik wist nog niet zo goed wat je er allemaal mee kan doen. Ik kende het stukje dat je er veel games mee kan maken, maar verder had ik er nog geen idee van. Na het onderzoek ben ik erachter gekomen dat je er in verschillende sectoren veel mee kan doen, waardoor bepaalde handelingen efficiënter worden. Ik heb veel onderzoeken, concepten en uitwerkingen gezien waarbij de XR technieken de zorg en onderwijs sector helpen. Ik denk dat dit in de toekomst alleen maar meer wordt en dat XR zich steeds verder zal ontwikkelen.